| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
оординац≥йна рада Д÷ентру осв≥тньоњ пол≥тикиФ подаЇ на розгл¤д три взаЇмоповТ¤зан≥ проекти громадськоњ орган≥зац≥њ, ¤к≥ висв≥тлюватимуть житт¤ орган≥зац≥њ в минулому, тепер≥шньому ≥ майбутньому. ћатер≥ально-техн≥чне забезпеченн¤ державних заклад≥в осв≥ти Ц одна з важливих проблем, ¤к≥ сьогодн≥ сто¤ть перед владою ≥ громадськ≥стю. якщо приватним навчальним закладам, ¤к≥ мають власн≥ кошти, вдаЇтьс¤ розвивати ≥нфраструктуру, то у закладах державного п≥дпор¤дкуванн¤ справи дещо скрутн≥ш≥. ќдним з важливих момент≥в у вир≥шенн≥ ц≥Їњ проблеми Ї залученн¤ ≥ ефективне використанн¤ кошт≥в у закладах осв≥ти. √ромадська орган≥зац≥¤ Д÷ентр осв≥тньоњ пол≥тикиФ бачить таких три основних кроки, ¤к≥ мають зробити школи, л≥цењ, г≥мназ≥њ, Ќ¬ на перших порах дл¤ покращенн¤ окресленоњ ситуац≥њ:
„астина завдань уже реал≥зувалис¤, ≥нша частина реал≥зуватиметьс¤ упродовж цього року, а трет¤ частина оч≥куватиме свого ф≥нансуванн¤ в найближчому майбутньому. ѕроект Д≈фективне використанн¤ кошт≥в у загальноосв≥тн≥х закладах м. амТ¤нц¤-ѕод≥льськогоФ було виконано прот¤гом 2003 року. ≤з загальною характеристикою можна ознайомитис¤ в статт≥ Д≤снуванн¤ благод≥йних фонд≥в Ц запорука прозорого використанн¤ недержавних кошт≥в у державних закладах осв≥тиФ, ¤ка подаЇтьс¤ в матер≥алах зв≥тно-планувальноњ конференц≥њ програми Дѕартнерство за прозоре сусп≥льствоФ на с. 81-84. ѕроект Дћенеджмент у мун≥ципальних загальноосв≥тн≥х закладах Ц запорука њх розвиткуФ виконуватиметьс¤ з червн¤ по вересень 2004 року. ” матер≥алах, ¤к≥ подаютьс¤ на розгл¤д, пропонуЇмо план заход≥в реал≥зац≥њ проекту у двох частинах та мотивац≥йну частину: одну частину (80% буде проф≥нансовано в рамках програми Дѕартнерство за прозоре сусп≥льствоФ), ≥ншу (20%) подали на розгл¤д в амТ¤нець-ѕод≥льське управл≥нн¤ у справах с≥мТњ та молод≥. ѕерспективним залишаЇтьс¤ проект Дёридична кл≥н≥ка в сфер≥ осв≥ти амТ¤нц¤-ѕод≥льського та амТ¤нець-ѕод≥льського районуФ, ¤кий покликаний забезпечити юридично правов≥ стосунки осв≥т¤н ≥ тих, хто користуЇтьс¤ послугами осв≥ти. якщо один ≥з проект≥в приверне ¬ашу увагу, будемо рад≥ сп≥впрацювати. ƒл¤ реал≥зац≥њ наших проект≥в нам дуже потр≥бн≥ кошти. ќрган≥зац≥¤-виконавець: громадська орган≥зац≥¤ Д÷ентр осв≥тньоњ пол≥тикиФ “ерм≥н виконанн¤ проекту: з Д01Ф серпн¤ 2003 р. по Д30Ф с≥чн¤ 2004 р. ћета проекту: вивчити досв≥д роботи благод≥йного фонду Уƒ≥ти ’’≤ стол≥тт¤Ф амТ¤нець-ѕод≥льського л≥цею та благод≥йноњ орган≥зац≥њ ДЌаша школаФ «ќЎ є 5 ≥ поширити його в ус≥х навчальних закладах амТ¤нц¤-ѕод≥льського; спри¤ти створенню статутних орган≥в (благод≥йних фонд≥в, благод≥йних орган≥зац≥й оп≥кунських рад тощо) у навчальних закладах м≥ста; створити в≥дпов≥дне юридичне поле (завд¤ки ѕоложенн¤м) дл¤ додаткового ф≥нансуванн¤ навчальних заклад≥в ¤к з боку батьк≥в, так ≥ меценат≥в; створити фахову консультативну службу з питань формуванн¤ спец≥альних фонд≥в; створити прозору ≥нформац≥йну модель завд¤ки ¬еб-сайту, де висв≥тлюватиметьс¤ ≥нформац≥¤ про використанн¤ кошт≥в закладами осв≥ти, п≥дкр≥плена св≥тлинами каб≥нет≥в, спортзал≥в, ≥нформац≥йних центр≥в, на ¤к≥ було використано кошти; налагодити випуск бюлетен≥в, ¤к≥ дадуть можлив≥сть простежити ефективн≥сть використанн¤ кошт≥в у закладах осв≥ти, тобто в дит¤чих садках, загальноосв≥тн≥х школах та школах нового типу (л≥це¤х, г≥мназ≥¤х, навчально-виховних комплексах) тим, у кого немаЇ доступу до компТютерноњ мереж≥. јудитор≥¤ проекту: батьк≥вська громадськ≥сть та 3074 дитини, ¤к≥ в≥дв≥дують 18 дит¤чих садк≥в, та 14292 учн≥, ¤к≥ навчаютьс¤ у 26 загальноосв≥тн≥х ≥ спец≥ал≥зованих школах та ≥нтернатах. ƒо проекту матимуть можлив≥сть долучитис¤ середн≥ профес≥йн≥ та вищ≥ навчальн≥ заклади. ” перспектив≥ проект може охопити не лише 30 тис¤ч чолов≥к, що навчаютьс¤ в нашому м≥ст≥, а й батьк≥вський загал, ¤кий оп≥куЇтьс¤ цим важливим процесом. —тислий опис зд≥йснених заход≥в: умовно весь проект можна под≥лити на с≥м етап≥в:
ƒос¤гнут≥ короткостроков≥ та довгостроков≥ результати: залучено громадськ≥сть м≥ста та депутат≥в ћ≥ськоњ ради до обговоренн¤ проблеми ефективност≥ використанн¤ м≥ста; ви¤влено ≥ вказано на недол≥ки у робот≥ вже ≥снуючих фонд≥в; розпочато роботу по створенню благод≥йних структур ще в 5 закладах м≥ста; у перспектив≥ спробуЇмо залучити дит¤ч≥ садки та ¬Ќ«. ¬несок проекту у вир≥шенн¤ проблеми, на подоланн¤ ¤коњ в≥н був спр¤мований: проект з одного боку допоможе закладам осв≥ти стати економ≥чно незалежн≥шими, а з ≥ншого Ц учн≥, батьки ≥ вчител≥ зможуть вир≥шувати на що йтимуть кошти ≥ сам≥ ж контролювати цей процес через бюлетн≥ та ¬еб-сайт. ”сп≥хи та труднощ≥ у виконанн≥ проекту: вдалос¤ залучити широк≥ кола громадськост≥ до обговоренн¤ даноњ проблеми; ви¤вити бажанн¤ батьк≥в займатис¤ фандрейзингом дл¤ школи; переконати чималу к≥льк≥сть людей, що вони сам≥ Ї руш≥йною ≥ контролюючою силою у питанн¤х, ¤к≥ стосуютьс¤ економ≥чного розвитку заклад≥в осв≥ти; обТЇднати прогресивних директор≥в шк≥л у своЇр≥дну коал≥ц≥ю; покращити ≥ зробити ефективн≥шою роботу Ѕ‘ Дƒ≥ти ’’≤ стол≥тт¤Ф та Ѕќ ДЌаша школаФ. “руднощ≥ пол¤гали у сам≥й недов≥р≥ з боку батьк≥в та учн≥в до акц≥й, ¤к≥ проводилис¤; ≥нертною була ≥ Ї значна частина кер≥вник≥в навчальних заклад≥в; м≥ське управл≥нн¤ осв≥ти ≥ науки спочатку скептично дивилос¤ на проект. јнал≥з в≥дгук≥в аудитор≥њ проекту: суд¤чи з анкетуванн¤, п≥д час роботи фокус-груп та приватних розмов в≥дгуки позитивн≥. „астина респондент≥в ви¤вила занепокоЇнн¤ кадровоњ проблеми благод≥йних структур (кер≥вництва та бухгалтера). Ѕуло запропоновано запровадити кер≥вництво на волонтерських засадах, а бухгалтера брати дл¤ обслуговуванн¤ 5-7 благод≥йних фонд≥в. Ѕ≥льша к≥льк≥сть д≥тей почала ц≥кавитис¤ ф≥нансовою д≥¤льн≥стю школи. ¬исв≥тленн¤ проектних засоб≥в у «ћ≤: проект неодноразово був обТЇктом висв≥тленн¤ у «ћ≤ (дв≥ рад≥опередач≥, публ≥кац≥њ у газетах Д амТ¤нець-ѕод≥льський в≥сникФ, Д—≥м дн≥вФ, Д√олос громадФ). ћожлив≥сть поширенн¤ результат≥в проекту: даний проект Ї ц≥лком прийн¤тний дл¤ запровадженн¤ в ≥нших м≥стах ”крањни. ѕерспективи подальшого розвитку проекту: проект Ї довгостроковий, особливо коли голови благод≥йних структур д≥йдуть згоди ≥ утвор¤ть загальном≥ську асоц≥ац≥ю, поЇднавши вс≥ ≥снуюч≥ ланки осв≥ти м≥ста. ѕерспективн≥сть проекту зумовлена також ≥ тим, що матер≥ально-техн≥чний розвиток заклад≥в осв≥ти поки що поза увагою держави. ¬исновки: вважаЇмо, що проект п≥дтриманий Дѕартнерством за прозоре сусп≥льствоФ Ї ц≥кавим, корисним ≥ вкрай необх≥дним дл¤ заклад≥в осв≥ти не лише м≥ста амТ¤нц¤-ѕод≥льського. 3. ≤нновац≥йний проект Дћенеджмент у мун≥ципальних загальноосв≥тн≥х закладах Ц запорука њх розвиткуФ ћета проекту. ¬иход¤чи ≥з стратег≥њ стосовно антикорупц≥йних заход≥в в осв≥т≥, ¤ку обрала амТ¤нець-ѕод≥льська коал≥ц≥¤, √ќ У÷ентр осв≥тньоњ пол≥тикиФ маЇ на мет≥ представити на ¬аш розгл¤д ≥нновац≥йний проект Дћенеджмент у мун≥ципальних загальноосв≥тн≥х закладах Ц запорука њх розвиткуФ. ќск≥льки даний проект Ї лог≥чним продовженн¤м попереднього (Д≈фективне використанн¤ недержавних кошт≥в у школах амТ¤нц¤-ѕод≥льськогоФ), то, спод≥ваЇмос¤, що в≥н спри¤тиме покращенню ситуац≥њ в м≥ст≥ стосовно прозорого ≥ рац≥онального використанн¤ ¤к державних, так ≥ недержавних кошт≥в у 24 мун≥ципальних закладах осв≥ти, через функц≥онуванн¤ менеджерськоњ групи. ќпис проблеми. ћун≥ципальн≥ загальноосв≥тн≥ заклади потерпають в≥д нестач≥ кошт≥в, що негативно позначаЇтьс¤ на њх функц≥онуванн≥. јле, кр≥м низьких загальноукрањнських економ≥чних показник≥в, це зумовлено й ≥ншими причинами: в м≥стах ≥ м≥стечках в≥дсутнЇ стратег≥чне плануванн¤ ¤к розвитку одного загальноосв≥тнього закладу, так ≥ галуз≥ в ц≥лому; осв≥та не розгл¤даЇтьс¤ ¤к фактор м≥ського економ≥чного розвитку, тому обмежуЇтьс¤ њњ ф≥нансуванн¤; не прогнозуЇтьс¤ зростанн¤ чи здешевленн¤ осв≥тн≥х послуг, ¤к≥ ф≥нансуютьс¤ з м≥ського бюджету, в р≥зних районах м≥ста; не завжди в≥дпов≥даЇ д≥йсност≥ кошторис шк≥л, ¤кий зумовлюЇтьс¤ витратою кошт≥в на 1 учн¤, тому в одних школах ц≥ послуги завищен≥, а в ≥нших занижен≥ (наприклад, в одному клас≥ вчитель навчаЇ 20 учн≥в, а в ≥ншому Ц 40 за одну ≥ ту ж платню); у загальноосв≥тн≥х закладах не ведетьс¤ перспективного вивченн¤, тобто ймов≥рн≥сть наповненн¤ учн≥в в 1 клас≥ через к≥лька рок≥в; проблемами залученн¤ додаткових ф≥нанс≥в дл¤ закладу займаютьс¤ директори, голови батьк≥вських ком≥тет≥в, голови благод≥йних фонд≥в чи оп≥кунських рад, ¤к≥ не мають (у б≥льшост≥ випадк≥в) економ≥чноњ осв≥ти; в≥дчуженн¤ учн≥вськоњ ≥ батьк≥вськоњ громад в≥д ф≥нансово-господарськоњ роботи ≥ непрозор≥сть у використанн≥ кошт≥в призвод¤ть до того, що учн≥ ≥ њх батьки характеризуютьс¤ соц≥альною апат≥Їю, небажанн¤м впливати на формуванн¤ бюджету закладу чи благод≥йного фонду; юридично-правове поле д≥¤льност≥ стосовно даноњ апробац≥њ в ”крањн≥ ще не визр≥ло, тому необх≥дно експеримент зробити локальним, а в раз≥ усп≥ху поширити. Ўл¤хи вир≥шенн¤. –еал≥зац≥¤ даного проекту проходитиме у три етапи:
ѕоширенн¤ досв≥ду. ƒрук двох пос≥бник≥в (300 екземпл¤р≥в), ¤к≥ будуть поширен≥ в р≥зних рег≥онах ”крањни, публ≥кац≥њ в «ћ≤ та ¬еб-сайт≥ Д÷ентру осв≥тньоњ пол≥тикиФ. ћета проекту:
ќпис проекту: ќбгрунтуванн¤
ѕрацюючи два роки в програм≥ Дѕартнерство за прозоре сусп≥льствоФ, ми неодноразово стикалис¤ з такими ¤вищами, ¤к юридична безпорадн≥сть ≥ незахищен≥сть учн≥в, студент≥в, учител≥в ≥ нав≥ть адм≥н≥страц≥њ загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в перед органами влади. р≥м того, за статистичними даними, ¤к≥ було з≥брано Д÷ентром осв≥тньоњ пол≥тикиФ в ход≥ соц≥олог≥чного досл≥дженн¤, галузь осв≥ти Ї одн≥Їю з найб≥льш корумпованих ¤к у нашому м≥ст≥, так ≥ в крањн≥ в ц≥лому. “ому вважаЇмо, що проф≥лактична ≥ просв≥тницька роботи (антикорупц≥йного спр¤муванн¤ зокрема) мають вестис¤ ще ≥з шк≥льноњ лави, оск≥льки саме тут в≥дбуваЇтьс¤ формуванн¤ громад¤нських переконань. ≤нтерактивн≥ форми роботи, орган≥зац≥¤ ≥ д≥¤льност≥ клубу юних правознавц≥в спри¤тимуть частковому вир≥шенню проблем. ƒругою важливою передумовою даного проекту Ї те, що п≥д вигл¤дом скороченн¤ чимало людей опин¤ютьс¤ без роботи, а на њхн≥ м≥сц¤ приход¤ть т≥, хто дав хабара. ќсобливо ц¤ тенденц≥¤ простежуЇтьс¤ в м≥стах з малорозвиненою ≥нфраструктурою виробництва, до ¤ких належить ≥ наше м≥сто, ¤к≥ мають власн≥ педагог≥чн≥ ун≥верситети, що випускають понад 1200 спец≥ал≥ст≥в щороку. “рет≥й аргумент Ц це захист осв≥т¤н в≥д примусового писанн¤ за¤в за власний рахунок п≥д час навчального процесу, що повторюЇтьс¤ в м≥ст≥ ≥ район≥ к≥лька останн≥х рок≥в. “аке вир≥шенн¤ проблем м≥ського бюджету Ї антиконституц≥йним. „етвертий чинник повТ¤заний ≥з захистом студент≥в, ¤к≥ навчаютьс¤ у р≥зного роду ф≥л≥¤х ≥ консультац≥йних пунктах та отримують ф≥ктивн≥ дипломи (заклад≥в такого типу у нас 9). ћинулого року к≥лька груп випускник≥в отримали дипломи не зат≥Їю спец≥альн≥стю, на ¤ку вони вступали. ѕТ¤тий момент Ц це ситуац≥¤ стосовно хабарництва в закладах осв≥ти, ¤ка також була в пол≥ нашого зору ≥ висв≥тлювалас¤ на стор≥нках м≥сцевих «ћ≤ та вив≥шувалас¤ на нашому сайт≥. Ўостий фактор Ц продовженн¤ ≥нновац≥йного проекту, ¤кий реал≥зувавс¤ в рамках Дѕартнерства за прозоре сусп≥льствоФ. …детьс¤ про створен≥ благод≥йн≥ фонди, ¤к≥ дають змогу контролювати надходженн¤ та використанн¤ батьк≥вських грошей в школах м≥ста, але њх кер≥вництво мало об≥знане з нормативно-правовою базою д≥¤льност≥ Ѕ‘. —аме тому наша увага буде звернена на законне функц≥онуванн¤ фонд≥в ≥ наданн¤ юридичних консультац≥й кер≥вникам. —ьомий фактор повТ¤заний з недотриманн¤м закону менеджерами навчальних установ м≥ста ≥ району стосовно отриманн¤м п≥льг, проведенн¤м ф≥ктивних тендер≥в на закупку компТютер≥в, наданн¤м в оренду прим≥щень школи тощо. ¬рахувавши вс≥ ц≥ фактори, вважаЇмо, що юридична кл≥н≥ка у амТ¤нц≥-ѕод≥льському ≥ амТ¤нець-ѕод≥льському район≥ вкрай необх≥дна. ѓњ потребують виховател≥ 24 дошк≥льних заклад≥в у м≥ст≥ та 18 у район≥, учн≥ ≥ вчител≥ 25 загальноосв≥тн≥х шк≥л м≥ста та 22 у район≥, студенти 11 вищих навчальних заклад≥в р≥зноњ форми власност≥. «агальна к≥льк≥сть Ц понад 45000 чолов≥к. ћета та завданн¤ проекту
ћета: забезпеченн¤ юридично-правового пол¤ дл¤ ефективного ≥ прозорого функц≥онуванн¤ вс≥х р≥вн≥в державноњ ≥ приватноњ осв≥ти в амТ¤нц≥-ѕод≥льському ≥ амТ¤нець-ѕод≥льському район≥, шл¤хом моб≥л≥зац≥њ здорових сил громадськост≥. «авданн¤:
–есурси, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤ проекту
ƒл¤ усп≥шноњ реал≥зац≥њ проекту необх≥дно найн¤ти на пост≥йну роботу двох людей: юрист-консультанта та секретар¤ Дгар¤чоњ л≥н≥њФ, що в≥дпов≥датимуть за ¤к≥сне обслуговуванн¤ кл≥Їнт≥в (осв≥т¤н ≥ тих, хто користуЇтьс¤ послугами осв≥ти), у ¤ких виникли проблеми в юридично-правовому пол≥. ƒл¤ проведенн¤ трен≥нг≥в, сем≥нар≥в, орган≥зац≥њ роботи клубу правознавц≥в фах≥вц≥ найматимутьс¤ на погодинну оплату, передбачену бюджетом. ƒо њх числа входитимуть: юристи-практики, викладач≥ сусп≥льних дисципл≥н та вчител≥ правознавства, психологи, соц≥ологи тощо. „астину ц≥Їњ роботи виконуватимуть волонтери Д÷ентру осв≥тньоњ пол≥тикиФ та орган≥зац≥й-партнер≥в. ≈фективност≥ роботи спри¤тиме ≥ додаткове придбанн¤ обладнанн¤: лазерного принтера, коп≥ювального апарату та модерн≥зац≥¤ де¤ких частин компТютера. «азначене техн≥чне обладнанн¤ допоможе тиражувати необх≥дн≥ матер≥али дл¤ сем≥нар≥в, круглих стол≥в та трен≥нг≥в, п≥дтримувати ¤к≥сний ≤нтернет звТ¤зок з кл≥Їнтами. Ќа¤вн≥сть бази ДЋ≥га-законФ ц≥лком забезпечить ¤к≥сною ≥ вкрай необх≥дною ≥нформац≥Їю виконавц≥в проекту, тому Ї доц≥льн≥сть лише оплатити роботу вид≥леноњ л≥н≥њ упродовж 1 року. –езультати та перспективн≥сть проекту
ороткостроков≥ результати:
ƒовгостроков≥ результати:
«аходи п≥сл¤ зак≥нченн¤ проекту:
ѕоширенн¤ досв≥ду:
P.S. ƒаний проект направлено на розгл¤д у дв≥ м≥жнародн≥ агенц≥њ, ¤к≥ вид≥л¤ють кошти неур¤довим орган≥зац≥¤м. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Web-дизайн © 2004 ¬.ƒем'¤ненко |